Monday, December 10, 2012

Fikir2kan la :)

Assalamualaikum. Hi. 안녕하세요 ! :)

yawnnn! hahahaaha! opps! lama suda aku xmembebel dalam blog ku yang cantik molek sekarang ini!
fuhh! apakah pandangan anda tentang isu ini

"Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan perempuan yang tidak baik untuk lelaki yang tidak baik"

bagi pandangan aku la, apa yang aku fikirkan itu xsemestinya perempuan baik hanya untuk lelaki yang baik and perempuan yang tidak baik untuk lelaki yang tidak baik!

NOOOO! itu tidak benar sekali

bukan nya aku hendak mempertikaikan statement ini! 

tapi kalau sudah jodoh, xkan ko nak tolak jer kan?

mana tahu orang yang baik dapat mengubah orang yang jahat kejalan yang benar kan? Xsemua orang jahat akan jadi jahat buat selama2 nya kan? kita semua manusia, xlepas dari buat kesilapan. Past is past. Xkan la once orang tu buat jahat and lepas tu bila you tahu orang tu jahat you nak dump orang tu sewenang2 nya. kita tidak tahu macam mana hidup seorang itu. macam mana susah payah nya hidup mereka kita tidak berhak nak judge seorang itu! jika awak seorang yang baik, prove it! kalau engkau still lagi berfikiran tidak matang then menghukum orang sesuka hati maka engkau xla sebaik mana pun kan?
kalau kita rasa diri kita ini sempurna, ubahkan la orang yang kita sayang ke arah jalan yang benar, bukan nya kita menghukum mereka. kita xda hak nak menghukum mereka selain daripada Allah.
(Ya Allah, tunggang langgang bahasa aku)


cara2 untuk mengubah seorang kearah jalan yang benar ialah melaui amal makruf nahi mungkar

Kewajipan Muslim melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar sebagai tugas dakwah juga disebut dalam hadis yang bermaksud:
"Siapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya (taghyir) dengan tangan, jika tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, jika tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman." (Hadis Riwayat Muslim)
Rasulullah SAW menggunakan istilah taghyir yang bermaksud kewajipan untuk mengubah perkara tidak baik kepada yang lebih baik dan mencegah sesuatu kemungkaran daripada berlaku. Hadis itu juga menunjukkan setiap Muslim harus melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar secara berperingkat. Pertama, ialah dengan tindakan; kedua dengan perkataan; ketiga dengan hati. Berdasarkan hujah itu, perkataan dakwah mencakupi perbuatan amar makruf dan nahi mungkar kerana amar makruf ialah ajakan melakukan amalan baik, manakala nahi mungkar ajakan menjauhi perbuatan tidak baik
stay tuned :)
xoxo



No comments:

Post a Comment